Nuvarande ägare: Magnus Rutgersson
Tidigare ägare: Göran Dahlström, Allan Liljenberg, Thomas Jeppson, Bengt Liljenberg samt Peter Andersson

Rhapsody

Rhapsody konstruerades för att bli min perfekta kustkryssare. Kappsegling och mätningsregler var ointressant, för här sökte jag större värden. Båten skulle få så fina egenskaper som möjligt. Hon skulle vara snabb, vacker och stark, tåla alla förekommande väder i Hanöbukten, vara styv och kunna seglas av en person. Vi var en familj på fyra personer så båten skulle innehålla fyra kojer och ha sitthöjd under däck.

Hon byggdes 1971- 72 av båtbyggare Edvin Henriksson. Jag hade varit lärling hos honom och visste hur skicklig han var. Ibland när vi jobbade i verksta`n sade jag till Edvin: ”En vacker dag skall vi bygga min Rhapsody (som jag ritade på år efter år) som skall bli den finaste båten som finns”, varvid han svarade: ” Det blir nog bra med det min lille pojk.” Henriksson var perfektionist, arbetade ensam och hade egna kvalitetskrav som stod långt över vad kunderna krävde. Det ställde hans båtar i en klass för sig. Den ”vackra dagen” kom och båten skulle byggas. Trä valdes ut av Henriksson hos Bohmans i Oskarshamn. Det blev afrikansk mahogny till bordläggning, svensk ek till spant och kölplanka och ask till däcksbalkar. Plywood till däcket. Edvin byggde och jag hjälpte till.

Hans kvalitetsfilosofi liksom den yrkesstolthet som kännetecknar virtuoser har sedan dess påverkat mig i min fortsatta strävan att gå framåt med dessa värderingar som ”kompasskurs”.

Hösten -73 började båten segla och visade genast vilken kaliber det var fråga om. En underbar segelbåt. Lättseglad och snabb i alla väder. Kappseglade lite gjorde vi också med henne men lade inte an så seriöst på det, men båten vann lätt överallt i Hanöbukten.

Bland de minnen där båten verkligen både fick visa sin styrka och snabbhet var kappseglingen Bornholm Runt 1974 i styv kuling och med kryss från Bornholms nordudde till Simrishamn.

Vi rundade nordudden kl. 24 och jag minns särskilt att min vän och gast Rolf Berglin frågade: ”är du säker på att båten håller?”. – Vi förde ju genua och orevad stor, båten var hårt pressad -. Jag svarade: ”Det kan du ge dig f-n på, du vet ju vem som har byggt den!”( Han kände ju Edvin också varför frågan torde vara tämligen överflödig).

Det var absolut inte någon avsikt att tillverka båtar av denna typen, utan det gav sig så att säga självt. Tre båtar blev byggda av trä; två av Edvin Henriksson och en av Tage Olsson på Saxemara Båtvarv. Alla förstklassiga byggen. De två efterföljande båtarna måste jag rita om med lite högre fribord och med ruff enligt krav från de blivande ägarna. Det blev ju snyggt det också…. Men jag föredrar originalet. Där har båten sin rätta personlighet.

Trots att det gått 35 år sedan övervägde jag att återigen bygga Rhapsody original. För så positiva minnen har jag och familjen av de lyckliga åren tillsammans med denna fantastiska båt. Men längtan att rita något man känner mycket för och som man som konstruktör gärna vill visa upp för att seglare – riktiga seglare – var för stark.

Men det återkommer jag till –   ”en vacker dag”  -.

Karlshamn i april 2008

Göran Dahlström – Konstruktör till Rhapsody- båtarna