Varvets verksamhet började i Höganäs, men etablerades på Äspet i Åhus 1921 av Gustaf Ryhl, på den plats där det tidigare fanns ett upplag för barlastsand.Här har byggts många olika slags träbåtar som tex trålare, en större ålakvass, båt till lotsen, motorbåtar, folkbåtar, saltsjöbadsjollar och kubbar.

Virket köpte man av Kronan på rot i kronoskogen på Äspet. Avverkningen stod man själv för. I slutet av 1930-talet blev man hänvisad att köpa virke från Rickarum och från en såg i Djurröd.

Sjösättning av folkbåt. Sven och Åke Ryhl

Sjösättning av folkbåt. Sven och Åke Ryhl

Inte förrän 1951 installerades elektricitet på varvet. Innan dess hade man klarat sig först med ångmaskin och sen tändkulemotor samt primuslampor för belysning.

På 1960-talet bytte man ut de gamla maskinerna mot nyare, köpta från ett snickeri inne i Kristianstad, bandsågen, ramsågen och bandslipen behölls, till dessa fanns egna elmotorer kopplat med remmar.

Åke Ryhl jobbar med passning av durkar till Gustaf

Åke Ryhl jobbar med passning av durkar till Gustaf

Den sista båt som byggdes på varvet var kuttern Gustaf, namnad efter varvets grundare och sjösatt 1983. Läs mer om varvet och besök vårt register som  vi börjat bygga upp med innehåll om båtar som byggts på varvet.