På väg ut ur Åhus hamn med en Folkbåt jag tidigare hade!
Ove vid rodret och jag kollar seglen!

Idag bor jag i Åhus sen några år tillbaka och njuter bland annat av hav – natur – kronoskogen – hamnen, gamla båtar och människorna jag lärt känna här. Är på väg in i pension och vill ta vara på tiden,  det den kan ge och tacka för den. Träffa människor som jag känner och komma att lära känna. Få träffa tvillingsyrran – även hon har fått mer “egen tid” att ta vara på.

Just nu jobbar jag på distans hos en medlemsorganisation med kansliet i Stockholm. Pendlar inte så ofta och det är ett projekt som började den 1 juni 2018 och avslutas för min del den 31 januari 2019. En arbetsgivare som gett mig möjligheter att kunna fasa ut mitt arbetsliv mot pension på ett mycket bra sätt. Jag går troligtvis i pension den 1 april 2019.

Jag började mitt liv i Malmö 1954. Föräldrarna kom från Kristianstad och flyttade till Malmö samtidigt som jag o min tvillingsyster föddes. Vår storasyrra och storebror föddes i Kristianstad.

I Malmö bodde vi på 4 olika ställen med våra föräldrar. Där jag trivdes bäst var när vi bodde innanför broarna.  Nära till skolan (Österportsskolan) där jag gick i låg- o mellanstadiet. Efter det blev det högstadiet på Rörsjöskolan. Under åren här byggdes det upp en vänskap med många personer där musik, fest, umgänge och mycket mer va viktigt o positivt.

Tidigt började vi komma till Åhus på somrarna och tidigt blev jag intresserad av segling så Kristianstads Segelsällskap (C4SS) blev min plats och som håller i sig fortfarande. Kom ner hit igen på 2000 talet och blev medlem samt började segla här igen mycket tillsammans med min gamle skeppare som lärde mig att kappsegla när jag var ung.

Ett stort steg va att få flytta hemifrån in i egen lägenhet, och kunna bjuda hem vänner där, kunna möblera mm utifrån det jag själv tyckte om. Det blev i två olika lägenheterna i Malmö, bägge låg ganska centralt så det gick att ta sig till vänner o aktiviteter gåendes eller med cykel, moppe och ibland buss. Musik- och bildintresse blev några saker som jag fick möjligheter att utveckla och ta vara på tillsamman med andra.

I början på 70 talet var jag på väg upp till Stockholm och ett företag som jobbade med kopieringsmaskiner, jag jobbade på deras kontor i Malmö. I 4 månader bodde jag på deras kontor på S:t Eriksgatan 60 vid bron på Kungsholmen. Det var omöjligt att få tag i en lägenhet så jag flyttade”hem” igen. På en fest i Ronneby fick jag ett erbjudande att börja jobba med båtproduktion i Karlskrona så jag flyttade dit.

I Karlskrona blev det mycket tid lagd på Segelsällskapet KSS där jag lärde känna många. Kappsegling o social gemenskap va viktigt och jag seglade mycket Folkbåt där. Köpte även en D- Catamaran tillsammans med en kompis från Skåne som ofta va i Karlskrona o jobbade. Min tvillingsyster  bodde/bor där så henne träffade jag ganska ofta.

1980 åkte jag på en ungdomskonferens, norr om Stockholm, där träffade jag nya människor med liknande intressen som jag. 1981 på våren va det dags igen men då till Göteborg där möttes vi igen. En av tjejerna va den jag sen flyttade upp till på hösten samma år och ett nytt steg i mitt liv togs. Det var en tjej jag fick älska o bli älskad av – de åren vi fick tillsammans är något jag fortfarande med värme har med mig.

Jag flyttade till henne i Jakobsberg i Järfälla, efter en tid flyttade vi tillsammans till Viksjö i ett radhus nära Mälaren. Viksjö Båtklubb VBK blev jag medlem i, köpte en folkbåt som sen följdes upp av Labella 2 – en A30:a, Rhapsody nr one och en gammal CGP-båt, alla träbåtar. Tillsammans började vi att bygga ett liv tillsamman som innebar många nya vänner, mycket aktiviteter både i jobbet och fritiden tillsammans. Vi hade samma arbetsgivare men jobbade med olika saker och olika platser. Reste tillsammans en hel del både i Sverige o utanför.

Efter ett tag i Viksjö flyttade vi till en stor lägenhet med en stor altan i Kallhäll. Här fick vi tillgång till något som hette boendeservice. Även här som i Viksjö, en fin natur utanför dörren och nära ner till Mälaren. Här lärde att  vi känna ännu fler människor. Det fanns några som idag inte lever och några som lever och fortfarande är människor jag har med mig i tankarna, men inte träffar längre.

Den mesta tiden i Stockholm arbetade jag på en och samma medlemsorganisation (1983-2018-03-22) med många olika saker i projekt och annat. HjälpmedelsCenter på Kungsgatan 32 va där jag va längsta tiden från 1983 fram till 1997. här jobbade jag med Råd och Stöd, utbildning, information och försäljning av hjälpmedel. Efter HjälpmedelsCenter fortsatte jag att arbete med olika projekt med samma arbetsgivare, bland annat, Hjälpmedelståget – en resa i 6 veckor genom hela Sverige med information om hjälpmedel, bostadsanpassning mm. Ett Rehabiliteringsprojektet – Rehabplus på Rehabiliteringsanläggningen Humlegården i Sigtuna, det blev pendling i 3 år fram o tillbaka Kallhäll – Sigtuna varje dag.

I början på 2000 talet fick jag möjligheter att börja jobba med ett projekt på distans och satt nere i Malmö på ett kansli där jag även bodde i veckorna. Projektet slutade med att jag hittade tillbaka till Skåne och det jag saknade – den fria sikten ut på havet – naturen och mycket mer. Det slutade med att jag fick förhandlat med min dåvarande chef att jobba på distans med boende i Kristianstad och som jag flyttade till i början på 2005 och fortsatte att jobba i Malmö till projektets avslut, sen tillbaka till Stockholm – det blev 14 år på distans.

Under de här fjorton åren pendlade jag mellan Skåne o Stockholm ett antal gånger – går inte räkna. En stor del va också att åka ut i Sverige i utbildningar, råd och stöd till föreningar/medlemmar, från Skåne till Norrbotten, Sj och jag hade mycket gemensamt under hela den tiden.

Detta är en kort sammanfattning av många år – fler finns kvar så det kanske kommer mer!